Rychle – stručně – aktuálně – 9/08
Rychle – stručně – aktuálně – 9/08
Důležité změny v legislativě :
Živnostenský zákon
Změny dle zákona č. 130/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 455/19991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů a další související změny.
Zveřejněno ve Sbírce zákonů částka 42, rozesláno dne 17. 4. 2008.
Účinnost: prvním dnem třetího kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, tj.
1.července 2008.
Zásadní změny :
-
zrušení živnostenských listů a koncesních listin
tyto listiny nahrazuje výpis ze živnostenského rejstříku. Dosavadní živnostenská
oprávnění zůstanou v platnosti až do doby, dokud podnikatel sám nepožádá o nový
výpis ze živnostenského rejstříku nebo nenahlásí nějakou změnu,
-
zrušení místní příslušnosti živnostenských úřadů – podnikatel může ohlášení živnosti, podání žádosti o koncesi, splnění ohlašovací nebo oznamovací povinnosti učinit na kterémkoliv obecním živnostenském úřadě. Ruší se povinnost podnikatele oznamovat ŽÚ změnu údajů již zapsaných v obchodním rejstříku. Příslušná oznámení, ohlášení, žádosti je nyní možné provést i prostřednictvím kontaktních míst – Czech POINT. Veškeré informace se podávají na jednotném registračním tiskopise vydávaném MPO, a to v listinné nebo elektronické podobě,
-
zavedení jedné volné živnosti – zavádí se jedna živnost volná – dosavadní rozsah volných živností se nahrazuje pouze jedinou živností, pod kterou spadá 80 oborů –viz příloha č. 4 k živnostenském zákonu /ruší se tím nařízení vlády č. 140/2000 Sb., - seznam oborů živností volných, včetně všech novel tohoto NV,
-
správní delikty – upravuje se oblast správních deliktů, které se dělí na přestupky nepodnikajících fyzických osob a správní delikty podnikajících fyzických a právnických osob,
-
poplatky – dochází ke snížení poplatků za jednotlivé úkony: při vstupu do živnostenského podnikání je poplatek Kč 1 000,-, při dalším ohlášení živnosti nebo další žádosti o koncesi je poplatek Kč 500,-,
-
bezúhonnost – vypouští se odsouzení pro nedbalostní trestné činny související s předmětem podnikání /z tohoto titulu již nejsou rušena podnikateli všechna živnostenská oprávnění/,
-
praxe v oboru – vymezení praxe v oboru v návaznosti na obecné stanovení zvláštních podmínek provozování živnosti pro všechny regulované živnosti. Při prokázání odborné způsobilosti u řemeslných živností dokladem o ukončeném vzdělání v příslušném oboru se již nevyžaduje odborná praxe,
-
provozování živnosti průmyslovým způsobem – se zrušuje
-
odpovědný zástupce – ruší se povinnost odpovědného zástupce zúčastňovat se provozování živnosti v potřebném rozsahu /pojem nebyl doposud nikdy vymezen, za provozování živnosti zodpovídá vždy podnikatel/. Nově může podnikatel-odpovědný zástupce vykonávat svou funkci až pro čtyři podnikatele /před novelou pouze pro dva/,
-
provozovny – upřesňuje se výčet provozoven, za provozovnu se považuje i automat a mobilní provozovna,
-
povinnosti podnikatele – podnikatel může přeruší provozování živnosti na libovolně dlouhou dobu /před novelou to byly maximálně dva roky/. Ruší se povinnost podnikatele mít v provozovně pro účely kontroly průkaz živnostenského oprávnění/živnostenský list, koncesní listina,
-
některé vybrané změny u jednotlivých živností – např. živnosti volné: Velkoobchod, Specializovaný maloobchod a maloobchod se smíšeným zbožím a Maloobchod provozovaný mimo řádné provozovny se slučují do živnosti volné – obor 48 Velkoobchod a maloobchod; živnost ohlašovací volná Maloobchod použitým zbožím je součástí živnosti volné – obor 49 Zastavárenská činnost a maloobchod použitým zbožím; ohlašovací živnost volná Ubytovací služby je živností volnou – obor 55 Ubytovací služby; živnost ohlašovací řemeslná Hostinská činnost – zařazení živnosti je beze změny; živnosti ohlašovací vázané Průvodcovská činnost v cestovním ruchu a Provozování cestovní agentury se slučují a přecházejí do živnosti volné – obor 71 Provozování cestovní agentury a průvodcovské činnosti v oblasti cestovního ruchu; živnost koncesovaná Provozování cestovní kanceláře – zařazení živnost beze změn; a další,
-
přechodná ustanovení – dosavadní živnostenská oprávnění zůstávají zachována. V případě sloučení živností ohlašovacích, je podnikatel oprávněn ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona provozovat živnosti v rozsahu živnostenského zákona ve znění účinném od 1. 7. 2008 /tj. v plném rozsahu daném novou právní úpravou. Podnikatel, který je ke dni 1. 7. 2008 oprávněn k provozování živnosti, která je podle tohoto zákona živností ohlašovací volnou, je od tohoto data oprávněn k provozování živností ohlašovací v plném rozsahu /tzn. všech 80 oborů/.
Související právní předpisy :
Nařízení vlády č. 278/2008 Sb., ze dne 23. 7. 2008, o obsahových náplní jednotlivých živností nabylo účinnosti dne 14. srpna 2008.
Zákon o ochraně spotřebitele
Změny dle zákona č. 36/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
Zveřejněno ve Sbírce zákonů částka 11, rozesláno dne 12. února 2008.
Účinnost: dnem jeho vyhlášení, tj. 12. února 2008.
Důvodem přijetí této novely byla nutnost implementace směrnic o nekalých obchodních praktikách: směrnice Evropského parlamentu a Rady.
Zásadní změny :
-
prodej výrobků a poskytování služeb – jde o zásadní změnu, protože se obsah novely vztahuje i na nabízení výrobků a služeb,
-
klamavé obchodní praktiky – jde o vztah především k poskytování údajů o prodávaném sortimentu. Obchodní praktika je klamavá tehdy, když je použit nepravdivý údaj, což je zcela logické. Stejně tak je ale obchodní praktika klamavá, když údaj, který je sám o sobě pravdivý, může spotřebitele uvést v omyl, nebo když podnikatel prezentuje své výrobky tak, že může dojít k záměně s výrobky jiného podnikatele. Novinkou je pak situace, kdy se podnikatel prokazatelně zaváže k dodržování nějakého kodexu chování a toto pak nedodržuje – i toto je klamavou obchodní praktikou. V příloze zákona je nově uveden seznam klamavých obchodních praktik: např. nechová se dle přijatého kodexu, neoprávněně užívá značku jakosti nebo jiné obdobné označení, nabízí ke koupi výrobky nebo služby za určitou cenu, aniž by zveřejnil důvody, na jejichž základě se může domnívat, že nebude sám nebo prostřednictvím jiného podnikatele schopen zajistit dodávku uvedených nebo rovnocenných výrobků nebo služeb za cenu platnou pro dané období a v přiměřeném množství vzhledem k povaze výrobku nebo služby, rozsahu reklamy a nabízené ceny /vábivá reklama/, propaguje ve sdělovacích prostředcích výrobky a služby způsobem , při němž si spotřebitel nemusí uvědomit, že se jedná o placenou reklamu výrobku nebo služby a další,
-
agresivní obchodní praktiky – mají vztah především k chování podnikatele při prodeji výrobků. Obchodní praktika je agresivní tehdy, pokud dochází k obtěžování spotřebitele nebo k donucování ke koupi a je obecně zhoršena možnost svobodného rozhodování spotřebitele. Seznam těchto praktik je rovněž uveden v příloze uvedeného zákona, jako např.: vytváří dojem, že spotřebitel nemůže opustit provozovnu nebo místo, kde je nabízen nebo prodáván výrobek nebo poskytována služba, bez uzavření smlouvy; opakované činí spotřebiteli v jeho bydlišti, ačkoliv ho spotřebitel vyzval, aby jeho bydliště opustit a nevracel se, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy, opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy; prostřednictvím reklamy přímo nabádá děti, aby si nabízené výrobky nebo služby koupily nebo aby k jejich koupily přesvědčily dospělou osobu; prohlašuje, že pokud si spotřebitel výrobek nebo službu nekoupí, ohrozí tím jeho podnikání, pracovní místo nebo existenci; a další,
-
správní delikty – novela zákona oproti předchozímu stavu celkem přehledně uvádí, co vše je správním deliktem a stanoví i příslušné sankce za jednotlivé typy správních deliktů.
Změny v nemocenském pojištění v roce 2009
Od 1. ledna 2009 nabude účinnosti nový zákon o nemocenském pojištění č. 187/2006 Sb., jehož účinnost byla několikrát odložena.
Zásadní změny :
-
zaměstnavatel podle této úpravy bude za prvých 14 dnů pracovní neschopnosti poskytovat náhradu mzdy /opět tedy se zavádí tzv. karenční doba, tj. náhrada mzdy náleží až od 4. dne nemoci a to ve výši 60 % průměrného základu – redukovaného obdobně jako u vyměřovacího základu při výpočtu nemocenského/,
-
snížení procentních sazeb na nemocenské pojištění: pro zaměstnavatele činí sazba 2,3 % pro rok 2009 /snížení o 1 %/, a pro rok 2010 činí sazby 1,4 % /snížení o další 0,9 %/. Pro zaměstnance snížení o 0,1 %, tj. na 1 %,
-
refundace zaměstnavatelům: v roce 2009 se zaměstnavatelům bude refundovat formou odpočtu od prováděného pojistného polovina z náhrady mzdy, kterou zaměstnancům vyplatili za prvých 14 dnů trvání pracovní neschopnosti /tato úprava se týká všech zaměstnavatelů/. Zaměstnavatelé, kteří nezaměstnávají více než 50 zaměstnanců budou mít od roku 2010 možnost volby, zda plně ponesou náklady na náhradu mzdy při sazbě 1,4 % nebo při vyšší sazbě pro odvod pojistného /tato výše dosud není stanovena/ jim bude refundována polovina náhrady mzdy.
Změny v nemocenském pojištění v roce 2008
-
od 1. ledna do 29. června 2008 náleželo nemocenské až od čtvrtého dne pracovní neschopnosti ve výši 60 % denního vyměřovacího základu. Po dobu prvých tří dní pracovní neschopnosti nenáležely žádné dávky,
-
od 30. června do 31. srpna 2008 náleželo nemocenské od 1. dne nemoci, a to ve výši 60 % denního vyměřovacího základu /viz rozhodnutí Ústavního soudu/,
-
od 1. září do 31. prosince 2008 bude první tři dny nemoci náležet nemocenské ve výši 25 % denního vyměřovacího základu /tuto novelu zákona o nemocenském pojištění již podepsal prezident a očekává se její zveřejnění ve Sbírce zákonů/,
-
procentní sazby pojistného zůstávají stejné na úrovni 3,3 % zaměstnavatel a 1,1 % zaměstnanec, včetně „zastropování“pojistného na úrovni čtyřnásobku průměrného výdělku.
Zpracováno pro členy SOCR ČR s využitím informací z veřejných zdrojů a informací Svazu.
Regionální kancelář Střední Čechy
Ing. Štěpánka Macůrková
e-mail: rzsc@ardent.cz
V Praze dne 25. 9. 2008