Cykloturistika? Na výběr je široká a rozmanitá síť cyklobusů
Možná jste si všimli, že každý rok přibývá cyklistů, kteří se svým kolem tráví svou dovolenou. A nemáme teď na mysli pouze dovolenou letní. Na kole se dá jezdit přibližně od dubna do října. A na cyklostezkách můžete potkat cyklisty všeho druhu – cyklisty poloprofesionály i nadšence, rodiny s dětmi, cyklisty vyššího věku. A ti všichni vyrážejí, aby krásy naší země poznali trochu jinak, než jen z auta nebo knížky.
A protože přibývá cyklistů, přibývá také cyklobusů, které je možné využít. Jejich výhodou je skutečnost, že se díky nim můžete vydat i do vzdálenějších míst, nebo si tak můžete výlet naopak zkrátit třeba o méně zajímavou nebo příliš náročnou část nebo se v případě potřeby takto můžete vrátit například zpět k vašemu autu nebo na vlak.
Byl proveden průzkum týkající se cyklobusů a vyplývá z něj, že nejoblíbenější a nejvyhledávanější jsou cyklobusy v Krkonoších, Jizerských horách, Jeseníkách, Beskydech nebo Orlických horách, ale také v jižních Čechách. Zejména právě u jižních Čech je to pochopitelné, neboť síť zdejších cyklotras je velmi hustá a pro svou menší náročnost velmi oblíbená a vyhledávaná. Například cyklistické putování kolem jihočeských rybníků je nádherné a zúčastnit se jej mohou také děti nebo méně zdatní cyklisti. A z jižních Čech to již cyklobusem není daleko na Šumavu, která nabízí celou řadu krásných míst a výhledů. A zapomenout nelze ani na jižní Moravu, z níž jsou vyhledávány zejména oblasti Lednicko-valtického areálu a Podyjí a pak okolí Moravského krasu.
Linky cyklobusů na jižní Moravě
Na jižní Moravě koordinuje veřejnou dopravu společnost KORDIS JMK a doprava je zde řešena systémově. To znamená, že nejsou zaváděny žádné samostatné linky speciálně pro jízdní kola, ale již existující síť vlaků a brněnské městské dopravy se doplňuje tak, aby bylo možné běžně kola přepravovat. Na vše zároveň platí jedna jízdenka umožňující přestup.
Aktuálně je k dispozici deset linek autobusů, na kterých je možné kolo bez problémů přepravit. Situované jsou v oblasti Moravského krasu – ze Skalice nad Svitavou do Olešnice nebo z Boskovic do Jevíčka přes Velké Opatovice. Dále můžete využít linku č. 602 z brněnského nádraží, která vás zaveze do Rousínova a odtud dále do Bučovic nebo Lulče v Drahanské vrchovině a dále pak do Vyškova a Nových Sadů, což je u Moravského krasu. Vyrazit můžete také linkou č. 642, která jezdí mezi Vyškovem a Bučovicemi (Ždánské vrchy) a nebo dalšími cyklobusy z Veselí nad Moravou jezdícími v oblasti Bílých Karpat u slovenských hranic. Poslední linkou je ta z Tetčic, která navazuje na linku od Brna a vede do Mohelna přes Ivančice a Oslavany – známé východiště cyklistických tras Vysočiny. Nejvyhledávanější a nejvyužívanější jsou spoje z Vyškova do Nových Sadů a z Blanska do Jedovnice.
Co se týká frekvence jízdy těchto cyklobusů, vyjíždějí vždy o víkendech, některé spoje je možné využít také v průběhu pracovního týdne. Nejvyužívanější trasy o víkendech jezdí i každé dvě hodiny. Zapojeny jsou do toho běžné linkové autobusy, za které je připojen přívěs pro přepravu až 20 jízdních kol nebo se jedná o autobus vybavený v zadní části závěsy pro 5 kol. Konkrétní podrobné informace o kapacitě lze nalézt v jízdním řádu.
Pokud se jedná o autobus se závěsy na kola, cestující si na ně kola nakládají sami, řidič kontroluje pouze správnost upevnění. Naložení a vyložení kola je možné pouze na zastávkách, které jsou uvedeny v jízdním řádu, z bezpečnostních důvodů ne jinde. Pokud by se jednalo o malé dětské kolo, je možné jej přepravovat přímo v autobuse.
V letošním roce byla zavedena novinka – sobotní cykloturistický vlakový Expres Pálava-Podyjí, který v Břeclavi a v Brně dobře navazuje na vlaky přijíždějící od Prahy, Ostravy nebo Olomouce. Je to tedy skvělá příležitost, jak i na jeden den vyrazit ze severní Moravy nebo z Čech na Moravu jižní. Cykloturistický vlak rozveze turisty a cyklisty ráno po Znojemsku a Pálavě a večer je pak opět zaveze zpět.
Cyklobusy v jižních Čechách
Také tato oblast je cyklistickými trasami protkána bohatě. K dispozici jsou například tyto trasy: z Českých Budějovic na Kvildu přes Prachatice a Volary (pracovní dny), z Českých Budějovic do Horní Plané přes Český Krumlov a Lipno nad Vltavou (pracovní dny i víkend). K využití je od pátku do neděle i tzv. zelená linka, a to z Českých Budějovic přes Třeboň, Jindřichův Hradec, Slavonice a dále až do Jemnice, Vranova nad Dyjí a Znojma. Mezi další zajímavé trasy patří linka z Českých Budějovic na Kvildu přes Český Krumlov a Volary nebo z Českých Budějovic přes Hlubokou nad Vltavou, Týn nad Vltavou, Písek až do Orlíku nad Vltavou nebo trasa z Českých Budějovic až do rakouského Gmündu přes Třeboň a Chlum u Třeboně.
Přeprava kol na těchto jihočeských trasách je zajišťována běžnými autobusy s připojeným cyklovozíkem pro 25 jízdních kol.
Nejvytíženější jsou cyklotrasy směžující na Lipno nad Vltavou a Vyšší Brod a dále o zelenou linku jezdící po České Kanadě. Co se týká načasování, největší zájem je samozřejmě o sobotní spoje z Českých Budějovic (například za minulý rok bylo přepraveno téměř 18500 cestujících a necelé 4000 kol).
Ani finančně není přeprava kol nijak náročná. Kolo je převezeno za 30 Kč bez ohledu na vzdálenost přepravy a pokud se vracíte druhý den a předložíte jízdenku z předchozího dne, bude vám zpět kolo přepraveno zcela zdarma. A cestující sám za sebe zaplatí běžnou jízdenku dle vzdálenosti jízdy.
Nejoblíbenější cyklobus - z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna
Když se řekne cyklistika nebo cykloturistika, každému zasvědcenému by se měl vybavit Hradec Králové. To je totiž místo, kde lidé velmi často nasedají na kolo – byť jen proto, aby dojeli do práce a zpět. A samozřejmě rádi a často jezdí i ve volných chvílích.
Letošní rok je možné v tomto kraji využít 22 cyklobusových linek s celkem 120 spoji. Jezdí zejména v Českém ráji, Krkonoších, Adršpachu a Orlických horách, některé zajíždějí dokonce až na polské území. Spojena jsou všechna velká město tohoto regionu - Hradec Králové, Rychnov nad Kněžnou, Trutnov, Jičín a Náchod.
Co se týká oblíbenosti tras, jednoznačně vede trať z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna a dále na Špindlerovku. Většímu zájmu se těší také trasa z Trutnova na Pomezní Boudy nebo tratě vedoucí do Deštné v Orlických horách.
Většina provozovaných cyklobusů jezdí o letních prázdninách denně, v červnu a v září o víkendech. Do západních Krkonoš dokonce zajíštění cyklobusy i ve čtvrtek. Co se týká autobusů, i tady jsou linky zajišťovány běžnými autobusy s vlekem na kola.
I tento kraj poskytuje přepravu kola za výhodnou cenu – jízdenka pro nepřestupní přepravu kola stojí 20 Kč, přestupní pak 30 Kč. Dětská kola jsou dokonce přepravována jako zavazadlo za cenu 6 Kč, při přestupu za 10 Kč. Cestující jsou přepravováni za běžný tarif jízdného dle délky jízdy, nabízejí také speciální slevy pro rodiny s dětmi.
V loňském roce bylo cyklobusy přepraveno přibližně 13000 kol. Počet cyklistů je přibližně stejný. Novinkou v letošním roce je spolupráce s Pardubickým krajem, nově byly zavedeny dva spoje mezi Pardubicemi a Chrudimí a Novohradskými lesy, zastávky Býšť a Bělečko. V Krkonoších byla rozšířena linka z Hradce Králové do Vrchlabí.
Krkonošský cyklobus – z Harrachova na Pomezní Boudy, Český ráj a Jizerské hory
Krkonoše nabízejí k využítí také řadu dalších autobusových linek od společnosti BusLine. Například „Krkonošský cyklobus“, kterým je možné se přepravovat na trase Harrachov – Rokytnice nad Jizerou – Jilemnice – Benecko – Vrchlabí – Janské Lázně – Pec pod Sněžkou – Pomezní boudy. Zde budete přepraveni autobusem, který je doplněn přívěsem pro 23 kol. Využít jej můžete až do konce září vždy o víkendech. Další linkou je autobus na trase Jilemnice – Mísečky nebo horský turistický autobus na trase Horní Mísečky – Zlaté návrší.
Co se týká Českého ráje, je možné se nechat přepravit na trase Turnov – Jičín (přes Vykeř i Kacanovy), na trase Semily – Rovensko – Jičín nebo na trase Semily – Vykeř – Turnov – Malá Skála – Kozákov – Semily. Malá změna musela být udělána na trase Semily – Rovensko – Jičín, a to kvůli výstavbě kanalizace v Rovensku. Trasa nyní vede z Leskova přes Volavec na Sedmihorky a Ktovou. Přeprava v České ráji je zajišťována městskýni autobusy s velkým prostorem pro kočáry a vozíky a tento prostor je možné využít také pro kola.
Také Jizerské hory nabízejí cyklobusy na několika trasách. Zmínit bychom měli například trať Jablonec na Nisou – Bedřichov – Hrabětice – Josefův Důl – Tanvald – Desná – Jizerka. Letošní rok budou k dispozici také dva odpolední spoje mezi Jizerkou a Kořenovem. Další trasa cyklobusu je na trati Liberec – Bedřichov – Jablonec nad Nisou – Turnov. Na této trase pojedete autobusem, který má svou zadní část upravenou pro přepravu téměř 20 kol.
Společnost BusLine dokáže v případě včasné zprávy o zájmu přepravy větší skupiny cestujících s koly zajistit posilový cyklobus.
Beskydy a Jeseníky nabízejí 5 tras
Celkem pět tras cyklobusů mohou využít cyklisté, kteří se rozhodnout projet Jeseníky a Beskydy. Jednou z nejoblíbenějších tras je Krnov – Bruntál – Malá Morávka – Ovčárna a dále trasa Ostrava – Frýdek Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Rožnov pod Radhoštěm – Frenštát.
Dále je možné vyrazit na trasu Nový Jičín – Frenštát – Rožnov pod Radhoštěm – Bílá nebo na trasu Olomouc – Malá Morávka – Karlova Studánka.
Některé spoje jezdí pouze o víkendech, jiné i v pracovní dny. Co se týká kapacity kol, většina spojů je schopna přepravit nejméně 20 kol, některé dokonce až kol 28. Jízdní kolo je přepravováno za cenu 15 Kč, cestující jede za běžnou jízdenku dle vzdálenosti.
Cyklobusy z Děčína na Maxičky
Přeprava je zajištěna také na trase z Děčína na Maxičky. Trasu využívají cyklisté, kteří se díky tomu dostanou do výše položených míst a pak se na kole vracejí zpět do Děčína nebo cyklisté, kteří se pak vydávají do blízkého okolí. V září bude tato linka jezdit vždy o víkendech.
Přepravu zajištuje nízkopodlažní autobus, na který je zapojen vlek pro přepravu až 16 kol. A dokonce je zde přeprava kola zajištěna zcela zdarma.
Přeprava v Orlických horách
Pozadu nezůstávají ani Orlické hory, k dispozici tady cyklisté mají čtyři linky cyklobusů. Oblíbenými cíly výletů zůstávají nadále vrchy Šerlich a Suchý vrch.
Na Šerlich je možné se vydat trasou Kostelec nad Orlicí – Rychnov nad Kněžnou – Deštné v Orlických horách nebo trasou Jablonné nad Orlicí – Žamberk a Rokytnice v Orlických horách, poslední možností je trasa Holice – Častolovice – Rychnov nad Kněžnou – Slatina nad Zdobnicí – Rokytnice v Orlických horách.
Na Suchý vrch je možné vyrazit po trase Rychnov nad Kněžnou – Vamberk – Žamberk – Jablonné nad Orlicí.V případě většího zájmu cyklistů je možné i tento spoj využít pro přepravu až na Šerlich.
Všechny tyto uvedené linky cyklobusů jsou v provozu o víkendech a státních svátcích a jízdné je účtováno dle tarifu přepravce.
Přeprava je realizována standardními autobusy až pro 45 sedících cestujících a pro kola jsou připraveny vleky, jejichž maximální kapacita je až 44 kol. Z důvodu bezpečnosti musí být na vleku přepravována kola všechna, tedy i kola dětská. Přeprava motokol z důvodu jejich větší hmotnosti zajišťována není.
>>Penziony vhodné pro cyklisty<<
Doporučujeme navštívit
Penzion roku
Vybavení do přírody
Sammy welcomes you to your Droplet!
Things to do with this script
This message is coming to you via a simple NodeJS application that's live on your Droplet! This droplet is all set up with NodeJS, PM2 for process management, and nginx.
Run all pm2 commands using the nodejs user or a second instance of pm2 will start. The login and password are stored in the NODE_USER*
values you see when you call cat /root/.digitalocean_passwords
while logged in over SSH.
This app is running at port 3000, and is being served to you by nginx, which has mapped port 3000 to be served as the root URI over HTTP (port 80) -- a technique known as a "reverse proxy." We'll be teaching you how to use this technique right here on this page. If you want to kick the tires right now, try some of these things:
- SSH into your Droplet and modify this script at
/var/www/html/hello.js
and see the results live by callingpm2 restart hello
- Run
pm2 list
to see code scheduled to start at boot time - Run
pm2 delete hello
to stop running this script andpm2 save
to stop it from running on Droplet boot
Get your code on here
- SSH into your Droplet, and
git clone
your NodeJS code onto the droplet, anywhere you like - Note: If you're not using a source control, you can directly upload the files to your droplet using SFTP.
cd
into the directory where your NodeJS code lives, and install any dependencies. For example, if you have apackage.json
file, runnpm install
.- Launch your app by calling
pm2 start <your-file>
, then map the port your app runs on to an HTTP URL by runningnano /etc/nginx/sites-available/default
and adding anotherlocation
. Use the existing entry for the port 3000 "hello" app as a basis. - Call
sudo systemctl restart nginx
to enable your new nginx config. - Call
pm2 save
to schedule your code to run at launch. - Repeat these steps for any other NodeJS apps that need to run concurrently -- schedule them to run at boot time on whatever internal port you like using PM2, then map that port to an HTTP/HTTPS URL in the nginx config. Build out the URL directory structure you need by mapping applications to URL paths; that's the reverse proxy method in a nutshell!
Get production-ready
There's a lot you'll want to do to make sure you're production-ready.
- Set up a non-root user for day-to-day use
- Review your firewall settings by calling
sudo ufw status
, and make any changes you need. By default, only SSH/SFTP (port 22), HTTP (port 80), and HTTPS (port 443) are open. You can also disable this firewall by callingsudo ufw disable
and use a DigitalOcean cloud firewall instead, if you like (they're free). - Register a custom domain
- Have data needs? You can mount a volume (up to 16TB) to this server to expand the filesyem, provision a database cluster (that runs MySQL, Redis, or PostgreSQL), or use a Space, which is an S3-compatible bucket for storing objects.